مزایا و معایب درمان با لیزر فیستول مقعد | کلینیک لیزر شفا
مزایا و معایب لیزر فیستول مقعد

مزایا و معایب درمان فیستول مقعد با لیزر

درمان فیستول مقعد با لیزر

• لیزر یک روش درمانی قطعی فیستول مقعد است. لیزر هیچ یک از عوارض روش های قدیمی را ندارد و درمان بدون درد و خونریزی انجام می گیرد. درمان این بیماری با لیزر از روش های موثر و بدون بازگشت می باشد.
  • در روش درمانی با لیزر از بی حسی موضعی استفاده می شود. در صورتی که بیمار مشکلات عمومی نداشته باشد، می تواند بلافاصله پس از درمان، از بیمارستان مرخص شود. دوره نقاهت، درد و عوارض این درمان نسبت به جراحی های سنتی بسیار کم است.
  • در عمل فیستول مقعد با لیزر باید از لیزرهای پرتوان استفاده شود و مراحل جراحی مانند جراحی باز است. جراح بعد از انجام بی حسی موضعی با یک میله مخصوص مسیر را مشخص کرده سپس مسیر فیستول به کمک لیزر CO2 کاملا باز یا برداشته می شود.
  • درمان فیستول با لیزر با استفاده از اشعه مادون قرمز صورت گرفته و از همین روی این اشعه ناحیه درگیر با بیماری را ضدعفونی می نماید و مانع از گسترش بیماری می شود. در اکثر موارد راه درمان فیستول با لیزر است و پوست مجاور مقعد برای تخلیه عفونت با لیزر شکاف داده می شود.

فیلم تجریه عمل فیستول با لیزر

مزایای درمان فیستول مقعد با لیزر

کاهش سطح درد و خونریزی

در روش درمان با لیزر هیچ گونه درد و خونریزی احساس نمی شود زیرا با ترمیم عصب های آسیب دیده و سوزاندن مویرگ ها و عروق خونی ناحیه ی آسیب دیده ی فیستول، درد و خونریزی به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا می کند. اما در جراحی سنتی فیستول بیمار پس از به هوش آمدن درد بسیار زیادی را در ناحیه ی عمل احساس می کند. همچنین خونریزی تا مدت ها پس از انجام عمل جراحی وجود دارد.

هزینه مناسب

هزینه ی درمان با لیزر در مقایسه با هزینه های عمل جراحی بسیار پایین تر است .

عمل لیزر بطور سرپایی و بدون بیهوشی

در روش درمان با لیزر نیازی به بیهوشی عمومی نیست و فقط برای اینکه بیمار متوجه چیزی نشود تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد. همان طور که می دانید بیهوشی عمومی برای بدن عوارض بسیار زیادی به همراه دارد .

بدون نیاز به بستری در بیمارستان و هدر دهی وقت

بیمار در روش درمانی لیزر در مدت کوتاه تر از ۱ ساعت تحت درمان قرار می گیرد و بلافاصله هم مرخص می شود و میتواند امور روزمره ی خود را آغاز نماید. اما پس از عمل جراحی سنتی فیستول بیمار برای مدت ۱ الی ۲ روز بستری می شود و تحت نظر است و نیاز به ۲ تا ۴ هفته استراحت در منزل دارند.

بدون آسیب به اسفنکتر و عوارض جانبی نظیر بی اختیاری

این پدیده ناخوشایند و شایع تا حدودی با انجام عمل مجدد قابل درمان است ولی در موارد زیادی هم تا پایان عمر همراه بیمار باقی می ماند. اما در روش درمان با لیزر به هیچ وجه این عارضه اتفاق نمی افتد. همچنین به پوست آسیب نمیزند و جای آن باقی نمی ماند.

بدون احتمال ابتلا به سایر عفونت‌ها

در بسیاری از موارد پس از عمل جراحی محل جراحی دچار عفونت می شود در حالی که در روش درمان با لیزر امکان عفونت به هیچ وجه وجود ندارد .

بدون نیاز به پانسمان

در درمان با لیزر نیازی به پانسمان داخلی ندارد. در حالی که در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن دردناک است.

درمان تخصصی فیستول مقعد با لیزر

معایب و عوارض فیستول مقعد با لیزر

نکته ای که لازم است در نظر بگیرید این است که همه بیمه های درمانی هزینه لیزر فیستول را پرداخت نمی کنند و این به علت عدم بستری شدن و سرپایی بودن این عمل می باشد. با این حال در صورت در نظر گرفتن هزینه عمل جراحی، سختی آن و زمانی که برای آن صرف می شود بازهم لیزر فیستول مقرون به صرفه تر از عمل جراحی می باشد.

از عوارض این بیماری میتوان به این موضوع اشاره کرد که اگر پزشک مورد نظر تجربه و تبحر کافی را نداشته باشد و حین عمل دچار اشتباه شوند ممکن است ناحیه عمل شده با لیزر دچار عفونت شود و این عفونت به سایر بخش های بدن نیز سرایت کند، همچنین می تواند به عضلات مقعد آسیب بزند و کنترل شکم و دفع مدفوع را از بیمار سلب کند. البته این مورد بسیار نادر است و بیشتر به نحوه عمل و محل فیستول وابسته است.

عوارض لیزر فیستول

البته شایان ذکر است که تمام عمل هاى ناحيه مقعد چه با چاقو و چه با ليزر بعدش دچار درد و سوزش و خونريزى براى ٤ تا ٦ هفته هستند اما اين ميزان در مورد ليزر بمراتب كمتر از عمل با چاقو است. اشكال اصلى اين است كه همه فكر ميكنند كه در عمل با ليزر اصلا نبايد اين ها را داشته باشند و جایی هم به بیماران اعلام نمی کنند. ولی این میزان اصلا قابل قیاس با جراحی با تیغ جراحی نمی باشد.

سوالات متداول درباره مزایا و معایب لیزر فیستول مقعدی

بدون درد، بیهوشی و خونریزی بوده و نیازی به بخیه، پانسمان و بستری در بیمارستان ندارد بدون بازگشت مجدد فیستول بوده و زمان کمتری نسبت به جراحی در بیمارستان دارد
بعد از عمل جراحی فیستول با لیزر نسبت به جراحی با تیغ جراحی بی اختیاری در دفع مدفوع به حداقل ترین حالت ممکن می رسد.
جراحی سنتی هم درد دارد و هم پس از جراحی حداقل 2 الی 3 روز بستری خواهید بود و در این مدت عمل دفع بسیار سخت خواهد بود.
در واقع اسکار حاصل از جراحی در روش لیزر بسیار کمتر می باشد.
بلی مشکلی ندارد در دوران بارداری جراحی معمولا انجام نمی شود.
برخی بیمه ها یا همان بیمه های تکمیلی هزینه لیزر را تقبل می نمایند که حتما بهتر است از بیمه ای شما تحت پوشش آن می باشید پرس و جو نمائید علاوه بر این تا حدودی می توانید از کلینیک نیز اطلاع کسب نمائید.
با لیزر میزان درد کمتر می باشد و جراحی سرپایی می باشد و از فردای عمل میتونید به کارهای روز مره خود بپردازید.