صفر تا صد درمان بواسیر در بارداری - کلینیک لیزر شفا

صفر تا صد درمان بواسیر در بارداری

این مطلب در تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۴ بروزرسانی شده است.

بیماری بواسیر در بارداری یکی از مشکلات بسیار شایعی است که بسیاری از بانوان در دوران بارداری خود به دلیل اینکه فشار زیادی بر روی قسمت لگن و به خصوص عروق مقعدی آن‌ها وارد می‌شود، به هموروئید دوران بارداری مبتلا می‌شوند.

این بیماری به دلایل مختلفی از جمله یبوست ایجاد می‌شود. همچنین زایمان‌های سخت نیز چه به صورت طبیعی و چه سزارین ممکن است باعث ایجاد این بیماری شوند. بواسیر در دوران بارداری مخصوصا در سه ماهه سوم ممکن است خود را بیشتر نشان دهد. علت این امر بزرگ‌‌تر شدن جنین می‌باشد که با افزایش وزن جنین شاهد افزایش فشار به رحم و به دنبال آن افزایش فشار به رگ‌های خونی و عروق مقعد خواهیم بود، که به دنبال آن بواسیر در بارداری شدت می‌یابد. اما اصلا جای نگرانی برای مادران باردار از نظر سلامتی جنینشان نباید به وجود بیاید زیرا این اختلال گذرا و موقتی است، علاوه بر این به جنین نیز ضرری وارد نمی‌کند.

خبر خوبی که می‌خواهیم به مادران باردار بدهیم، این است که می‌توانید علائم هموروئید دوران بارداری خودتان را کاهش دهید. همچنین در بسیاری از موارد هموروئید دوران بارداری قابل درمان بوده و بدون نیاز به جراحی می‌تواند از بین برود.

بواسیر در بارداری

نشانه‌های بواسیر در بارداری چیست؟

به طور کلی نشانه‌های بواسیر در بارداری را می‌توان در گروه‌های زیر جای داد:

• درد، خارش، سوزش و التهاب اطراف مقعد
  • درد داشتن هنگام دفع مدفوع
  • خروج ترشحات مخاطی پس از دفع مدفوع
  • خونریزی پس از دفع به رنگ روشن
  • وجود یک توده آویزان یا یک بالشتک آویزان پس از دفع از مقعد که احساس ناخوشایندی به شما می‎‌دهد و شاید شما بخواهید با دست آن را به سر جای خود بازگردانید.

بواسیر در بارداری

علت ابتلا به بواسیر دوران بارداری چیست؟

دغدغه بسیاری از افراد این است که چرا زنان باردار تا این حد مستعد ابتلا به بواسیر دوران بارداری هستند؟ دلیل اصلی ابتلا به بواسیر دوران بارداری، فشار بیش از اندازه‌ای است که به بدن زنان وارد می‌شود. دلایل ابتلا به بواسیر دوران بارداری عبارتند از:

• یبوست و خشکی مزاج
  • ایستادن برای مدت طولانی
  • رشد بیش از اندازه رحم و بزرگ شدن آن
  • افزایش وزن در بارداری و به دنبال آن افزایش فشار به عروق مقعد
  • افزایش حجم خون در بدن و بزرگ شدن سیاهرگ‌های انتهای مقعد
  • مصرف مکمل آهن در بارداری نیز باعث یبوست می‌شود، گرچه نباید اصلا از مصرف آهن و مزایای آن غافل شد.

راه‌هایی برای رها شدن از هموروئید دوران بارداری

قابل قبول است که بسیاری از زنان این سوال را بپرسند که “چطور از شر بواسیر دوران بارداری خلاص شویم؟” چرا که طبق تحقیقات منتشر شده از سوی healthnews.com، این بیماری مقعدی در 15 تا 41 درصد از زنانی که در دوران حاملگی  به سر می‌برند رایج است. پس حق طبیعی زنان باردار است که بدانن چطور این عارضه نشیمنگاهی دردناک را درمان کنند.

موثرترین راهکارهایی که می‌توان از آن‌ها برای کاهش درد و التهاب توده‌های گوشتی بواسیر استفاده کرد عبارتند از:

مصرف فیبر و آب روزانه خود را بالا ببرید:

فیبر و آب دو تا از حیاتی‌ترین عناصری هستند که منجر به نرم نگه داشتن مدفوع می‌شوند. همچنین به پاکسازی سیستم گوارش شما نیز کمک می‌کنند. اگر در دوران بارداری مدفوع نرمی داشته باشید، دیگر نیازی به فشار آوردن بیش از اندازه برای دفع مدفوع نبوده و از بیرون زدگی بواسیر جلوگیری می‌شود.

حمام سیتز (لگن آب گرم) را امتحان کنید:

یکی از بهترین درمان‌ها برای کاهش التهاب مقعدی و درمان زائده گوشتی بواسیر، نشستن در لگنی از آب گرم به مدت 10 الی 15 دقیقه در روز است. آب گرم می‌تواند جریان خون در اطراف مقعد را افزایش دهد و منجر به کوچک شدن و جمع شدن توده بواسیر شود.

بیشتر بخوانید: درمان سریع بواسیر

بواسیر حاد خود را بعد از زایمان جراحی کنید:

آخرین راه نجات از شر توده‌های بیرون زده بواسیر، جراحی سنتی با تیغ و یا لیزر درمانی آن است. گزینه‌هایی که برای جراحی بواسیر مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار متنوع است. اما هیچ درمانی به اندازه لیزر بواسیر با لیزرهای فرکشنال CO2 موثر نیست! درمان بواسیر دوران بارداری با لیزر به صورت سرپایی و در کمتر از 60 دقیقه، و با کمترین میزان درد و خونریزی انجام می‌شود. اگر به دنبال یک درمان سریع و کم دردسر هستید، لیزر بهترین درمان برای شماست.

البته دقت داشته باشید که بهتر است درمان هموروئید خودتان با لیزر را تا بعد از دوران زایمان به تعویق بیندازید تا هیچ مشکلی برای شما و فرزندتان پیش نیاید.

به تجربه و مهارت پزشکان فوق تخصص هموروئید در کلینیک لیزرشفا اعتماد کنید و همین حالا برای تعیین نوبت درمان با ما تماس بگیرید.

نحوه دفع و اجابت مزاج خود را مدیریت کنید:

بهتر است تا از کاری که سبب افزایش فشار در ناحیه مقعدی (پرینه) شما شود را به حداقل برسانید. مدت زمان زیادی را صرف نشستن برای دفع نکنید و به محض تمام شدن مدفوع، از سرویس بهداشتی بیرون بروید. همچنین سعی کنید که از زور زدن بیش از اندازه برای دفع بپرهیزید.

برای مدیریت زور زدن حین اجابت مزاج، نوشیدن زیاد آب و همچنین راه رفتن را به شما توصیه می‌کنیم.

داروهای ملین و نرم کننده مدفوع را با تجویز پزشک مصرف کنید:

پیش از آنکه شروع به مصرف دارویی بکنید، ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت کنید. چرا که دوران بارداری بسیار حساس بوده و مصرف سر خود هر دارویی ممکن است خطرساز باشد. بسیاری از پزشکان برای نرم‌تر شدن مدفوع و جلوگیری از ابتلا به یبوست، مصرف داروهای ملین را به شما پیشنهاد می‌دهد.

برای مشاوره و درمان بواسیر دوران بارداری خود، می‌توانید از تجربه و مهارت پزشکان کلینیک لیزر شفا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

برای کاهش و کنترل علائم بواسیر دوران بارداری از کمپرس سرد استفاده کنید:

سعی کنید از کمپرس‌های سرد برای تسکین درد و التهاب ناشی از بیرون زدگی انواع بواسیر استفاده کنید. یخ و کمپرس‌های سرد راهی بسیار کارامد برای مدیریت التهابات بواسیر در دوران بارداری می‌باشد. شما می‌توانید تکه‌ای یخ را به یک پارچه تمیز و نازک بپیچید و آن را روی بواسیر خود بگذارید و با از بسته‌های آماده کمپرس سرد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین راه درمان بواسیر چیست؟

خطرات ابتلا به بواسیر در دوران بارداری

در صورتی که به بواسیر دوران بارداری مبتلا هستید، هیچ آسیبی به سلامتی جنین شما وارد نخواهد شد. با این حال وجود یک بالشتک گوشتی و متورم در ناحیه مقعدی، می‌تواند بر کیفیت فعالیت‌های روزمره شما تاثیر منفی بگذارد و یا عوارضی جبران ناپذیر را از خود بر جای بگذارد! در برخی موارد با توجه به اینکه بواسیر داخلی است یا خارجی یا اینکه هموروئیدی ترومبز شده و یا معمولی، ممکن است احتمال نیاز به عمل جراحی با لیزر یا با تیغ به روش سنتی را بالا ببرد.

علاوه بر نیاز به جراحی، عوارض دیگری نیز ممکن است به وجود بیاید که عبارتند از:

• ایجاد لخته‌های خونی
  • ایجاد اسکین تگ (گوشت اضافه)
  • ایجاد زخم مقعدی و به دنبال آن شقاق مقعدی

اگر روش‌های ذکر شده موثر واقع نشد، مراجعه به پزشک متخصص الزامی می‌باشد. معمولا پزشک برای درمان بواسیر در بارداری از داروهای آنتی‌بیوتیکی که برای جنین مضر نباشد به همراه پمادهای آنتی‌هموروئید برای رفع درد و یا تسکین التهاب استفاده می‌کند و استفاده از لیزر را در صورت امکان به بعد از بارداری موکول می‌کند.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنم؟

دانستن اینکه چه زمانی باید به پزشک متخصص هموروئید مراجعه کنیم و بواسیر دوران بارداری خود را درمان کنیم، امری ضروری به شمار می‌رود. چرا که بواسیر یا همان هموروئید اگر درمان نشود علاوه بر درد و ناراحتی، عوارضی که ذکر شد را به همراه خواهد داشت. اگر به بواسیر دوران بارداری مبتلا هستید بهتر است در شرایط زیر به پزشک فوق تخصص هموروئید مراجعه کنید:

• خونریزی مقعدی زیادی را تجربه کنید.
  • درد شدیدی که با حمام سیتز هم کاهش پیدا نمی‌کند.
  • هموروئیدی که بعد از حداکثر 2 هفته درمان خانگی بهبود نیابد.
  • اگر با مصرف داروهای کاهنده التهاب بواسیر بارداری، توده‌ها درمان نشوند.

برای پیشگیری از بروز عوارض بواسیر دوران بارداری، همین حالا با ما تماس بگیرید.

هموروئید دوران بارداری را درمان کنیم یا نکنیم؟

هموروئید یا بواسیر دوران بارداری یکی از رایج‌ترین اختلالات مقعدی در زنان است که در طول دوران بارداری، مدت زمان نسبتاً زیادی در ناحیه مقعدی ظاهر می‌شود. بواسیر دوران بارداری معمولاً تاثیر منفی بر سلامت جنین ندارد، بلکه تنها کیفیت زندگی مادر را کاهش می‌دهد. به هر حال هموروئید دوران بارداری می‌تواند از طریق داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر، افزایش نوشیدن آب و همچننی تغییر عادات دفع شما مدیریت شود. همچنین توصیه می‌شود تا هموروئید دوران بارداری را اگر خود به خود درمان نشد، بعد از دوران زایمان حتماً توسط یک فوق تخصص حرفه‌ای هموروئید درمان کنید.

درمان بواسیر دوران بارداری را در کلینیک لیزر شفا تجربه کنید.