مقایسه جراحی با چاقو و جراحی با لیزر شقاق

03/08/2019
درمان خانگی و تغذیه مناسب شقاق
06/08/2019

شقاق یکی از شایع ترین و دردناک ترین بیماری های مقعدی می باشد. در گذشته در صورتی که روش های مراقبتی مثل تغییر سبک زندگی از جمله تغییر رژیم غذایی و ورزش و همچنین درمان خانگی و دارویی بر روی درمان بیماری فیشر موثر نبود، از روش های عمل جراحی شقاق استفاده می شد. جراحی شقاق تا سالها قطعی ترین روش درمان برای درمان این بیماری بود. اما روش های سنتی مشکلات و عوارض بسیاری به همراه داشتند. امروزه لیزر روشی موثر و پیشرفته، بدون هیچ عارضه ای می تواند در درمان بیماری شما مفید باشد.

تفاوت درمان شقاق با لیزر با عمل جراحی؟

جراحی لیزر شقاق نسبت جراحی با لیزر مزایایی دارد که در پایین تر به آن ها اشاره خواهیم نمود. قطعا ابزار جراحی چه چاقو و چه لیزر نقشی تعیین کننده در نوع و سرعت درمان بیماری دارند علاوه بر این ابزار جراحی تاثیر بسزایی بر بروز عوارض بعد عمل دارند. حال این تاثیرات را از نظر پروسه درمان، عوامل روانشناسی و عوارض جدی پس از عمل را بررسی می نمائیم :

کاهش ترس و استرس

در عمل جراحی به دلیل اینکه قرار است بدن زیر تیغ جراح برود و شکافته شود ترس های فراوانی را برای بیمار به همراه دارد. اما لیزر این ترس را برای بیماران به وجود نمی آورد.

پروسه ی درمان

در روش درمان با لیزر پروسه ی درمانی بیمار در کم تر از ۱ ساعت پایان می رسد و بیمار پس از آن بلافاصله مرخص می شود و نیاز به بستری ندارد. همچنین می تواند امور روزمره ی خود را آغاز کند . اما در روش عمل جراحی، بیمار برای مدت زمان ۱ الی ۲ روز پس از انجام جراحی باید در بیمارستان بستری گردد.

بیهوشی

برای درمان شقاق با لیزر نیازی به انجام بیهوشی عمومی نیست و بیمار فقط تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد که هیچ گونه عوارضی برای بیمار به همراه ندارد. اما انجام بیهوشی عمومی عوارض متعددی برای بیماران ممکن است به وجود بیاورد .

درد و خونریزی کمتر نسبت به جراحی معمولی

درد و خونریزی بیماران در عمل جراحی شقاق بسیار تلخ و دردناک است . در عمل جراحی شقاق بیمار پس از انجام عمل و به هوش آمدن با درد بسیار زیادی ممکن است مواجه شود. همچنین خونریزی از محل انجام عمل تا چندین روز ادامه دارد. ولی در روش درمان با لیزر بیمار با هیچ گونه دردی روبرو نمی شود زیرا لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند. خونریزی نیز در این روش وجود ندارد زیرا لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام عمل شقاق را ترمیم می کند.

احتمال بی اختیاری در دفع مدفوع و گاز روده

از خطرناک ترین عوارض جراحی شقاق که برای بسیاری از افراد به وجود می آید، بی اختیاری در دفع مدفوع و گاز روده برای مدت موقت پس از انجام عمل جراحی است. اما ممکن است این عارضه برای همیشه در بیمار باقی بماند. هرچند این مشکل را می توان با جراحی تا حد زیادی رفع نمود ولی باز هم عارضه ای ناخوشایند می باشد.

ولی در روش درمان شقاق با لیزر به هیچ عنوان این مشکل به وجود نمی آید و برای عضلات و دریچه ی مقعد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، زیرا لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر باعث نکروز نمی شود. به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود. این مزیت لیزر باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد می شود. در صورتی که شخص مبتلا به هموروئید نیز باشد این امکان وجود دارد که شقاق و هموروئید همزمان باهم جراحی شوند.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی

در عمل جراحی باز هر چند که محیط استریل می گردد ولی با این حال ریسک ابتلا به بیماری های ویروسی مانند هپاتیت و یا ایدز وجود دارد. اما لیزر خاصیت استریلیزاسیون دارد و محیط عمل را استریل کرده و باعث کاهش عفونت محل عمل می شود. در نتیجه انتقال بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز در لیزر درمانی به صفر می رسد.

عدم نیاز به پانسمان

یکی دیگر از مشکلاتی که روش های جراحی با خود به همراه می آورد، نیاز به پانسمان کردن است زیرا بیمار پس از عمل جراحی دچار خونریزی می شود، اما در درمان شقاق با لیزر این مشکل وجود ندارد.

هزینه جراحی لیزر شقاق نسبت به جراحی با چاقو

هزینه های درمانی در روش لیزر نسبت به سایر روش های درمان شقاق از جمله انجام عمل جراحی بسیار کم هزینه تر است و به همین دلیل این روش درمانی یک گزینه ی خوب و مناسب برای درمان شقاق به محسوب می شود.

مقایسه لیزر شقاق با جراحی چاقو بطور خلاصه وار

لیزر شقاق نسبت به جراحی با چاقوی آن مزایای متعددی دارد که در اینجا به آن ها اشاره میکنیم:

• نیازی به بستری در بیمارستان نمی باشد
  • بیهوشی نگرفته ودرد زیادی بعد از عمل ندارد.
  • انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.
  • درد، و میزان خونریزی همچنین میزان عود بعد از عمل با لیزر نسبت به جراحی سنتی بسیارکمتر است.
  • نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون)ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است .
  • بر خلاف تصور عموم لیزر در هر مرحله ای حتی مراحل پیشرفته هموروئید وغیرو کارآیی دارد و حتی درمورد بیماران با سن بالا و مشکلات دیابتی؛ کبدی؛ کلیوی و بیماران قلبی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند قابل انجام است.
  • نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی با چاقو است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار نیازی به گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است ندارد.
  • عمل جراحی لیزر شقاق معمولا در مطب یا کلینیک انجام می شود و بیمار بعد از عمل مرخص شده ومیتواند تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای۲۴ساعت وسپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روزمی باشد.