دلایل بروز هموروئید

جراحی باز هموروئید (بواسیر)
11/07/2019
انواع روش های جراحی هموروئید
15/07/2019

هر بیماری ای قطعا دلیلی دارد که ما در اینجا سعی میکنیم مواردی که سبب بروز بیماری هموروئید می گردند را شرح دهیم

بیماری هموروئید و علل آن

هموروئید یا بواسیر یکی از ساختارهای نرمال بدن است که جهت عملکرد طبیعی دفع مدفوع و حفظ کنترل بر دفع، لازم و ضروری است. منظور از هموروئید ۳ عدد بالشتک عروقی است که در ناحیه انتهای راست روده و در خروجی مقعد واقع شده و روی آن با مخاط طبیعی روده پوشیده شده است.

این بالشتک‌ها به طور طبیعی ۱۵ درصد از فرآیند کنترل مدفوع را بر عهده دارند. بیماری هموروئید یا بواسیر عبارت است از بزرگ شدن غیرطبیعی این بالشتک‌ها است که می‌تواند منجر به بروز علائمی شود که در اصطلاح مردم آن را بیماری بواسیر یا هموروئید می‌دانند.

عللی که باعث بروز علائم هموروئید می‌شود عبارت است از:

تشکیل لخته یا ترومبوز داخل بالشتک هموروئید که منجر به تورم و درد شدید در اطراف مقعد می‌شود، دوم خروج بالشتک‌های بزرگ هموروئید از مقعد و عدم داخل رفتن دوباره آنها که باز هم منجر به درد و توده دردناک در اطراف مقعد می گردد و مساله بعدی خونریزی هنگام دفع است که از علائم شایع بیماری هموروئید می باشد. بیمارانی که هموروئید بزرگ و پرولابه (بیرون زده) به مدت طولانی دارند معمولا از خیسی و ترشحات مقعدی رنج می‌برند که به علت بیرون‌زدگی مخاط روده اتفاق می‌افتد و دائم در این ناحیه ایجاد ترشح می‌کند.

دلایل ابتلا به بواسیر

عوامل متعددی وجود دارد که علت بیماری هموروئید می باشند که در زیر به برخی از این علل می پردازیم:

فشار آوردن هنگام دفع مدفوع

اگر هنگام دفع مدفوع، مجبورید بیش از ۵ دقیقه روی خود فشار بیاورید، بدانید که این امر طبیعی نیست. این فشار باعث خون ریزی می شود.

چاقی مفرط

وزن بالا، فشار زیادی بر قسمت تحتانی بدن وارد می نماید که می تواند از علت های بواسیر باشد. رگ های خونی در قسمت رکتال بزرگ می شود در نتیجه هنگام دفع مدفوع فرد دچار خون ریزی می شود.

مصرف کم آب

آب ترکیب اصلی مدفوع است. آب باعث نرمی مدفوع و آسانی دفع می گردد و هنگام دفع، روی رگ های رکتال فشاری وارد نمی کند. بنابراین طی روز آب کافی بنوشید.

برنامه غذایی کم فیبر

کمبود فیبر در برنامه غذایی باعث سفت شدن مدفوع می گردد. مدفوع سفت نیز، روی دیواره های مقعد اصطکاک ایجاد می نماید که سرانجام به خون ریزی منجر می شود. درمان بواسیر مصرف فراوان سبزی های برگ سبز است.

بارداری

بسیاری از زنان در دوره بارداری دچار بواسیر می شوند. یکی از مهمترین دلایل آن کاهش تحرک بانوان باردار است و علت دیگر آن گشاد شدن رگ های خون در بارداری می باشد. به همین دلیل زنان باردار به بواسیر مستعدترند.

یبوست مزمن

برخی افراد در طول سال به یبوست مستعدند و تغییرات غذایی نیز همیشه روی وضعیت آن ها تأثیر گذار نیست. اگر دچار یبوست مزمن هستید، به مرور زمان دچار بواسیر خواهید شد. برای پیشگیری بهتر است از قرص های رونده استفاده کنید.

نشستن طولانی مدت

بیشتر افراد مجبورند به مدت طولانی پشت میز بنشینند که این امر منجر به متورم شدن رگ های خون در ناحیه مقعد می گردد.

استفاده از دستمال توالت زبر

دستمال کاغذی که از آن استفاده می کنید، باید نرم باشد تا باعث زخم شدن مقعد نشود.

وضعیت نامناسب بدن

یکی از علت های بروز بواسیر، حالت نادرست نشستن است. خمیدگی بدن، روی قسمت پایین بدن فشار وارد می آورد. این فشار اضافه می تواند باعث تحریک بواسیر شود.

مصرف غذاهای پر ادویه

ادویه، مقعد زخم شده را تحریک و دفع مدفوع را سخت می کند.

برخی ورزش ها

برخی برنامه های ورزشی از جمله وزنه برداری شاید مناسب افراد مستعد به بواسیر نباشد. به ویژه نشستن روی زانو با وزنه، می تواند به متورم و زخم شدن رگ های مقعد منجر گردد.

اسهال

در این مواقع، فرد به طور مکرر به دستشویی می رود که این امر باعث ایجاد اصطکاک، زخم و عفونت مقعد می گردد.

علل اصلی بواسیر چیست؟

بواسیر بیماری شایعی است و بیش از ۵۰ درصد مردم در مقطعی از زندگی شان دچار این بیماری می شوند. خون ریزی رکتال هنگام اجابت مزاج، از علایم اصلی بواسیر است. البته این خون ریزی می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. زمانی می توان بواسیر را درمان کرد که علت اصلی آن مشخص شود.

یبوست طولانی مدت که منجر به زور زدن طولانی حین دفع می‌شود بیشترین علت به وجود آمدن بیماری هموروئید است. حاملگی هم از عوامل تشدید هموروئید می باشد. در واقع می توان گفت اموزه یبوست و زور زدن زیاد علت های اصلی هموروئید می باشند.