علت های بروز فیستول مقعد

بیرون زدگی مقعد
درمان بیرون زدگی مقعد
10/03/2020

اینکه فیستول مقعد چرا و چگونه ایجاد شده و سبب درد در ناحیه مقعد می شود را در این مطلب مورد بررسی قرار می دهیم

نگاه کلی به فیستول مقعد

در حالت کلی فیستول به هر نوع ارتباط غیرطبیعی بین دو اندام مختلف یا دو بخش جداگانه از بدن یا حتی دو رگ که در حالت طبیعی از هم جدا هستند گفته می‌شود. فیستول مقعد نتیجه اتصال دیواره‌ی مخاطی درون کانال مقعد با پوست نزدیک مقعد می ‌باشد که به شکل یک تونل کوچک باریک غیر طبیعی در پایان راست روده ظاهر خواهد شد که به سطح خارجی پوست باز می گردد.

فیستول و آبسه مقعد

علل ایجاد فیستول مقعدی

در داخل مقعد چندین غده وجود دارد که مایع تولید می‌کنند. اگر به هر دلیلی این غده‌ها مسدود ‌شوند، باکتری‌های موجود در محل می‌توانند یک کیسه‌ی متورم حاوی بافت عفونی و مایع را در آنجا ایجاد کنند. پزشکان به این حالت «آبسه» می‌گویند.

علت فیستول مقعد

درصورتی‌ که آبسه را درمان نشود، رشد می‌کند و در نهایت راهی به سمت بیرون پیدا می‌کند و سوراخ مقعد را می‌بندد. درنتیجه مسیر مقعد بسته می‌شود که این خود یکی از علت های بوجود آمدن فیستول مقعدی می باشد. فیستول تونلی است که غده را به سطح باز متصل می‌کند. در بیشتر مواقع آبسه عامل ایجاد فیستول است. دلایل دیگر این بیماری عبارت است از:

بیماری کرون

این بیماری طولانی ‌مدت است و سبب التهاب دستگاه و لوله‌های گوارشی می‌شود. در صورتی که علت فیستول این بیماری کرون باشد با نشانه‌هایی از قبیل درد شکم، اسهال، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، تهوع و استفراغ در تشخیص کمک‌کننده خواهد بود.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت عفونت کیسه‌های کوچک می باشد که در روده بزرگ قرار گرفته است.

هیدر آدنیت چرکی

یک بیماری پوستی مزمن است. در این بیماری غدد عرق دچار عفونت شده و باعث ایجاد آبسه و زخم می‌گردد. در صورتی‌که این بیماری غدد درون مقعد را درگیر کند به صورت سطحی یا عمقی باعث عفونت و بروز فیستول می‌شود.

عوارض جراحی در نزدیکی مقعد

آسیب بافتی ناشی از جراحی‌های مقعدی یا زایمان سخت می‌تواند باعث تغییر شکل سلولی و ایجاد فیستول مقعدی شود. همچنین یکی از علت هایبوجود آمدن فیستول مقعد می تواند بعد از عمل جراحی تخلیه‌ی آبسه مقعد باشد.

ابتلا به سل

سل یک عفونت باکتریایی است که اغلب ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند در هر نقطه از بدن از جمله راست روده رخ دهد و باعث آبسه مقعد و فیستول آن گردد.

بیماری‌های جنسی نظیر کلامیدیا یا سیفلیس

برخی از عفونت‌ها می توانند از راه جنسی انتقال پیدا کرده و احتمال ایجاد فیستول مقعد را افزایش ‌دهند.

HIV

بیماری ایدز باعث کاهش سطح ایمنی بدن می شود و فرد را در معرض ابتلا به عفونت قرار می‌دهد. به این ترتیب شرایط را برای ایجاد فیستول مقعد مساعد می‌کند.

سرطان رکتوم

سرطان رکتوم باعث تغییر شکل سلولی و ایجاد تومور در قسمت انتهایی روده بزرگ (جایی که مدفوع قبل از دفع ذخیره می‌شود) می شود. که این سبب زمینه‌سازی فیستول مقعدی می گردد.

زخم ناشی از ضربه

ضربه و تروما می‌تواند با ایجاد تغییر شکل سلولی، ایجاد زخم و آسیب بافتی شود و شرایط را برای ایجاد فیستول مقعد مساعد کند.