علائم فیستول مقعد

05/04/2020
تغذیه مناسب فیستول مقعد
05/04/2020

در حالت کلی فیستول به هر نوع ارتباط غیرطبیعی بین دو اندام مختلف یا دو بخش جداگانه از بدن یا حتی دو رگ که در حالت طبیعی از هم جدا هستند گفته می‌شود. فیستول مقعد نتیجه اتصال دیواره‌ی مخاطی درون کانال مقعد با پوست نزدیک مقعد می ‌باشد که به شکل یک تونل کوچک باریک غیر طبیعی در پایان راست روده ظاهر خواهد شد که به سطح خارجی پوست باز می گردد.

فیستول بیماری است که ممکن است در بخش های خاصی از بدن ایجاد شود، اما در بیشتر موارد مکانی که دچار این بیماری می شود، مقعد است.

فیستول و آبسه مقعد

عمده علامت های فیستول

این بیماری نسبتاً شایع است و در واقع یکی از شدیدترین و جدی ترین بیماری های مقعد می باشد. فیستول اغلب ناشی‌ از آبسه مقعدی است که عارضه‌ای چرکی و حاد می باشد و در آن محفظه‌ای چرکی و عفونی‌ در نزدیک مقعد به وجود می آید. توسط فیستول مجراهایی زیر پوست تشکیل می شوند که عامل ترشحات دائمی می باشند و غدد عفونی‌ را مسدود می سازند.

در واقع ترشح چرک و خارش از علائم عمده این بیماری هستند.

علائم فیستول

بسته به علت این بیماری و عوامل دیگر ممکن است فیستول با علائم متفاوتی خود را نشان دهد. اولین نشانه ی فیستول مقعدی وجود شکاف در ناحیه ی مقعد است. به طوری کلی علائم فیستول عبارتند از:

• ترشح چرکی از یک یا دو سوراخ در اطراف مقعد
  • تغییر رنگ پوست و قرمزی اطراف ناحیه مقعد
  • وجود برجستگی سفت و دردناک در اطراف مقعد
  • احساس درد پس از دفع مدفوع
  • سوزش و خارش در اطراف مقعد
  • آبسه‌های تکرار شونده در ناحیه‌ی مقعد
  • التهاب پوست اطراف مقعد

با شدت گرفتن التهاب فیستول، عفونت ناحیه مقعد آن‌قدر پیشرفت خواهد کرد که منجر به درگیر شدن کل بدن، تب و لرز و احساس خستگی در بدن و تورم پوست اطراف مقعد می شود.

در صورتی‌ که هریک از نشانه‌های گفته شده را در خود مشاهده کردید، بهتر است برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و بررسی و پیگیری بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.