علائم شقاق مقعد

15/08/2019
درد شقاق
24/08/2019

قبل از پرداختن به علائم شقاق یک تعریفی از حود بیماری مطرح خواهیم نمود و اینکه شقاق چیست ؟

شقاق (فیشر) مقعد

شقاق یا فیشر به معنی ترک خوردگی، چاک خوردگی و یا زخم شدن لبه داخلی‌ مقعد می‌باشد. به عبارتی نوعی زخم پوستی‌ است. شقاق یا فیشر مقعد به صورت یک شکاف بیضی شکل کوچک در سر مقعد است که باعث درد و خون ریزی هنگام اجابت می شود. این بیماری بسیار شایع است و اگر زود اقدام به پیگیری آن شود می تواند به راحتی درمان شود.

شقاق مقعد دارای 2 نوع حاد و مزمن است. شقاق حاد مقعد که معمولا بیشتر از 6 هفته طول نمی‌کشد، بسیار رایج است و در اکثر مواقع با مراقبت‌های شخصی، درمان های خانگی و دارویی ترمیم می‌شود. شقاق مزمن مقعد، معمولا بیشتر از 6 هفته طول می‌کشد و نیاز به روش جراحی و یا درمان با لیزردارد.

شقاق حاد، شامل شکاف یا پارگی سطحی پوست مقعد است که درصورت عدم بهبودی آن با گذشت زمان میتواند تبدیل به بیماری مزمن می‌شود و عضلات زیرین را نیز درگیر کند.

بیماری شقاق غالبا با بواسیر(هموروئید) که آن هم با درد و خون ریزی همراه است اشتباه گرفته می‌شود. به همین دلیل حتما باید توسط پزشک تشخیص داده شود. امروزه نشان داده شده که بالا رفتن بیش از حد فشار داخل مقعد در زمینه انقباض این عضلات باعث بروز شقاق می شود.

علائم رایج شقاق مقعد

بیماری شقاق مقعد دارای علائمی است که در زیر آن ها را بررسی میکنیم، اما در نظر داشته باشید که بروز این علائم صرفا به معنی مبتلا به شقاق نیست و حتما باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

• خونریزى مقعدی

یکی از علائم شقاق خونریزی از مقعد می باشد، هنگامی که عمق ترک‌های ایجاد شده روی دیواره مقعد زیاد شود، منجر به خونریزی در این ناحیه می‌شود. این خونریزی در انتهای راست روده اتفاق می‌افتد و برای بیمار قابل مشاهده است.

• سوزش و خارش اطراف مقعد

در اکثر مواقع فرد، به دلیل برخورد مدفوع و ترشحات آن با ترکهای موجود در دیواره مقعد احساس خارش و سوزش دارد. اما باید در نظر داشت که هر احساس خارش و سوزش نشانه ابتلا به شقاق مقعدی نیست.

• احساس ضایعه گوشتى در اطراف مقعد

هنگامی که شقاق مقعد در طولانی مدت درمان نشود و یا تکرار شود، به صورت مزمن شده و یک نشانه‌ی زایده‌ای بر سطح پوست در بیرون مقعد ایجاد می شود.

• درد

یکی دیگر از علائم شقاق مقعد درد می باشد که به صورت یک خط طولی است که در نیمه تحتانی کانال مقعد در ناحیه زیر خط دندانه‌ای ایجاد می‌شود و چون این ناحیه حسگرهای بسیار زیادی دارد، یک وضعیت فوق‌العاده دردناک را برای فرد بیمار ایجاد می‌کند.

درد مقعد از علائم شقاق

• درد مقعد هنگام ادرار و یا سرفه کردن

در هنگام دفع به دلیل اصطحکاک موجود بین مدفوع و ناحیه‌ی‌ ترک خورده، با عبور مدفوع به خصوص در صورتی ‌که مدفوع خشک و سفت باشد، فرد دچار درد مضاعفی خواهد شد که تا مدتی، پس از اجابت مزاج نیز از آن رنج خواهد برد.

• ترک اطراف مقعد

اگر بیماری شقاق یا فیشر مقعدی مزمن شود، احتمال مشاهده شکاف‌ها در پوست بیرون مقعد هم وجود دارد. به گونه‌ای که فرد می‌تواند این پارگی یا ترک را در اطراف مقعد خود ببیند.

• مشاهده خون روی دستمال توالت

معمولا بعد از اجابت مزاج و تحریک شقاق خونریزی اتفاق می‌افتد.

علائم شقاق مقعد در چه کسانی شایع است؟

شقاق یا فیشر مقعد در همه سنین رخ می دهد و مختص گروه سنی خاصی نیست. میزان شیوع این بیماری در زنان و مردان تقریبا به یک اندازه می باشد. البته احتمال شقاق مقعد در زنان پس از زایمان و در افراد مبتلا به بیماری کرون بیشتر است. با افزایش سن احتمال ابتلا به فیشر مقعد کم می‌شود پس اغلب در سنین جوانی و میانسالی رخ می‌دهد. همچنین این بیماری در کودکان کمتر از یک سال نیز بسیار دیده می‌شود.

بسته به ناحیه‌ای که دچار شکاف یا ترک ایجاد شده است انواع شقاق در بدن انسان ایجاد و نام‌گذاری می‌شود. شقاق مقعد و شقاق پا، دو شکاف مشترکی هستند که در بدن رخ می‌دهند. اکثر شقاق ها (۸۵ الی ۹۰ درصد) در پشت مقعد و ۱۰ الی ۱۵ درصد در جلو و برای تعداد معدودی هم جلو و هم عقب مقعد رخ میدهد. شقاقی که در محل دیگری واقع باشد مربوط به بیماری های دیگری است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد.