انواع روش های درمان شقاق یا فیشر

21/07/2019
شقاق چیست ؟
27/07/2019

شقاق مقعد یکی از بیماری‌های نشیمنگاهی است که دارای 2 نوع حاد و مزمن است. این بیماری بسیار شایع است و اگر زود اقدام به پیگیری آن شود می تواند به راحتی درمان کرد.

برای درمان شقاق روشهای گوناگونی وجود دارد. شقاق حاد مقعد که معمولا بیشتر از 6 هفته طول نمی‌کشد، بسیار رایج است و در اکثر مواقع با مراقبت‌های شخصی، درمان های خانگی و دارویی ترمیم می‌شود. شقاق مزمن مقعد، معمولا بیشتر از 6 هفته طول می‌کشد و نیاز به روش جراحی و یا درمان با لیزردارد. برای تعیین روش درمان، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا با انتخاب روش مناسب، احتمال عود مجدد بیماری به حداقل برسد.

روش های مختلف درمان شقاق

شقاق را بسته به نوع آن میتوان با روش های زیر درمان کرد اما باید درنظر داشت علت بیماری شقاق یا فیشر مقعد نیز در درمان آن بی‌تأثیر نخواهد بود.

• درمان خانگی
  • درمان دارویی
  • درمان با تزریق بوتاکس
  • درمان با لیزر
  • درمان با جراحی

درمان خانگی شقاق

درمان‌های خانگی بیشتر جنبه‌ی مراقبتی و حمایتی در روند درمان دارند. اما در مراحل اولیه‌ی ایجاد بیماری که شقاق یا فیشر مقعد حاد می باشد در درمان شقاق موثر است و در مراحل پیشرفته تر می تواند به افزایش سرعت روند درمان کمک کند. این اقدامات خانگی شامل:

• روزانه آب کافی بنوشید.
  • از نشستن طولانی در دستشویی موقع اجابت مزاج جلوگیری کنید و به هنگام اجابت مزاج، فشار بیش از اندازه وارد نیاورید. در صورت لزوم، از داروهای شل‌ کننده مدفوع یا مسهل‌ها استفاده نمایید.
  • از نگه‌داشتن مدفوع و به تأخیر انداختن اجابت مزاج پرهیز کنید.
  • نشستن در آب گرم،‌ درد شقاق را کاهش می‌دهد و باعث بهبود خونرسانی و شل شدن عضله اسفنکتر مقعد شده و به بهبود آن کمک می‌کند.
  • فعالیت بدنی داشته باشید.
  • غذا را با آرامش بجوید.
  • شست‌وشوی مقعد بعد از هر بار اجابت مزاج تا ناحیه‌ی مقعد همیشه تمیز بماند.
  • عدم استفاده از مواد شوینده‌ی شیمیایی محرک پوست مانند صابون‌های معطر.
  • غذای پر فیبر، نان سبوس‌دار، میوه جات و سبزیجات از قبیل کاهو، آلو، گلابی و انجیر مصرف کنید.
  • استفاده از وازلین بر روی خروجی مقعد اجابت مزاج را تسهیل می‌کند.
  • استفاده‌ی موضعی از ژل آلوئه‌ورا، روغن نارگیل، روغن زیتون و یا سرکه سیب بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی مقعد به بهبود آن کمک می کند.

درمان دارویی شقاق

علاوه بر رعایت رژیم و تغذیه‌ مناسب و ترک عادات غلط رفتاری، درمان‌های دارویی شقاق یا فیشر مقعد اولین خط درمان آن خواهند بود و میتوان برای کاهش فشار داخل مقعد از آن استفاده کرد.
اغلب داروهای تجویزی در بیماری شقاق مقعد شامل:

• دارو هایی مثل استامینوفن یا بیحس کننده های موضعی برای درد خفیف
  • پماد زینک اکسید یا وازلین به ناحیه برای جلوگیری از احساس سوزش
  • کرم موضعی بی‌حس‌کننده لیدوکائین هیدروکلراید برای کاهش درد
  • داروهای فشار خون مثل نیفدیپین یا کاردیزم برای آرام کردن اسفنکترهای مقعدی
  • پماد نیتوگلیسرینی یا رکتیو برای افزایش گردش خون ، بهبود سریع زخم و کمک به آرام کردن عضلات اطراف مقعد
  • پماد گیلسیرین تری نیترات برای افزایش جریان خون در رگهای ناحیه ی مقعد و شل شدن عضلات دریچه ی آن
  • استفاده از داروهای ملین که در شکل انواع شربت ، پودر ، قرص ، شربت و کپسول وجود دارد.
  • پسیلیوم و سلولز که حاوی فیبر فراوان هستند و با جذب آب باعث نرم کردن مدفوع می شوند.

قبل از استفاده از این داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درمان شقاق با تزریق بوتاکس

اگر درمان‌های موضعی کارگشا نبود، میتوان از تریق بوتاکس برای بهبود بیماری شقاق استفاده کرد.
این ماده که شامل سمی به نام بوتولینوم است، مستقیما درون عضله ی اسفنکتر تزریق می شود و عضلات مقعد به صورت موقتی فلج می شوند، که باعث بی‌حس کردن عضلات اطراف مقعد، کاهش درد، بهبود اسپاسم‌ و گرفتگی عضلانی می شود. درنتیجه بیمار هنگام اجابت مزاج دیگر دردی به همراه نخواهد داشت و فشاری به انتهای روده وارد نمی شود در این صورت با گذشت زمان زخم ایجاد شده نیز درمان می گردد.
بوتاکس یک روش موقت است که بین 3 تا 6 ماه اثر میکند و ممکن است بیمار پس از این مدت مجدد دچار این بیماری شود. درنتیجه بیمار باید برای درمان دائمی آن به پزشک مراجعه کند.

درمان شقاق با لیزر

لیزر درمانی مدرن‌ترین تکنیک برای درمان شقاق مقعد و همچنین جایگزین مناسبی برای روش‌های دیگر می باشد. لیزر روشی ساده، امن و مؤثر برای درمان شقاق(فیشر) است که می‌تواند با بی‌حسی موضعی در یک مرکز درمانی به صورت سرپایی بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان با حداقل عوارض ممکن انجام شود.

لیزر برای هر دو نوع شقاق حاد و مزمن قابل استفاده است. برای شقاق حاد از لیزرهای با توان پایین و برای درمان شقاق پیشرفته یا مزمن از لیزرهای با توان بالا استفاده می شود. روش دیدن محل شکاف توسط یک وسیله به نام اسپکولوم انجام می شود که درون مقعد قرار می‌دهند و آن را باز و تنظیم می‌کنند و بدون تحریک محل ترک مقعد، با استفاده از اشعه‌ی لیزر ناحیه‌ی آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند.

سایر مزایای لیزر در درمان شقاق این است که برخلاف جراحی، هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و فرد دچار بی اختیاری در دفع مدفوع نمی گردد. چنانچه فرد بیمار دچار سایر بیماری های مقعد باشد می توان به طور همزمان آن را درمان کرد. احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی در این روش به صفر می رسد. در این روش نیاز به بیهوشی نیست و میزان درد، خونریزی و ابتلا به یبوست در افرادی که لیزر شقاق یا فیشر انجام داده اند به طور قابل توجهی بهبود میابد. از طرفی در هیچ کدام از بیماران، بیماری شقاق مقعد تا یک سال پیگیری عود نمیکند.

درمان شقاق با جراحی

اگر شقاق مقعد با سایر روش‌ها درمان ‌نشود یا درد و علائم بیماری‌ شدید باشد، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند. تجویز جراحی توسط پزشک به سوابق بیمار و علت ایجاد کننده شقاق مقعد در فرد بستگی دارد.

• روش های جراحی شقاق مقعد عبارتند از:
  • جراحی شقاق به روش اتساع یا دیلاتاسیون دریچه‌ی مقعد
  • جراحی شقاق به روش اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد
  • جراحی شقاق به روش فیشرکتومی

تمامی این روش ها با بی حسی موضعی، بدون درد وخون ریزی صورت میگیرد و بیمار پس از معالجه نیازی به بستری شدن ندارد واین کار به صورت سرپایی در بیمارستان انجام می‌شود. اکثر بیماران میتوانند کار و فعالیت های روزانه خود را بدون اینکه مشکلی برایشان پیش آید انجام دهند. البته التیام بعد از عمل چند روزی طول میکشد ولی به هرحال درد ناشی از جراحی معمولا خفیف و ملایم است و از درد خود شقاق مقعد بسیار کم‌تر است.

درمان سریع و قطعی بیماری های مقعدی