درمان سریع هموروئید (بواسیر)

شش راه ساده برای جلوگیری از هموروئید
15/07/2019
درد هموروئید
20/07/2019

درمان هموروئید معمولاً جزء موارد اورژانسی محسوب نمی شود. اما در صورتی که علائم این بیماری تشدید شود، به گونه ای که سلامت فرد را به خطر اندازد و یا بیمار متحمل درد و سختی زیادی گردد، نیاز به درمان فوری دارد. انتخاب روش درمان سریع و فوری بواسیر بستگی به نوع عارضه و میزان پیشرفت آن دارد.

روش های درمان سریع هموروئید (بواسیر)

مهمترین روش‌های درمان سریع بواسیر شامل درمان با لیزر، درمان خانگی، رابربند، بوتاکس و هموروئیدکتومی می باشد.

درمان با لیزر

درمان بواسیر با لیزر سریع‌ترین و قطعی‌ترین روش درمان این بیماری است که اگر بواسیر در مراحل پیشرفته باشد و دچار بیرون‌زدگی شود، می‌توان با نظر پزشک از آن استفاده کرد. درمان هموروئید با لیزر بدون درد و خونریزی انجام می گردد.

درمان خانگی

درمان‌های خانگی بواسیر وقتی می‌تواند به عنوان درمان سریع و فوری شناخته شود که بیماری در مراحل اولیه خود باشد. درمان خانگی بواسیر شامل استفاده از حمام سیتز، کیسه آب یخ، مصرف فیبر و آب، ورزش، تغذیه مناسب برای هموروئید و … می باشد.

رابربند

درمان بواسیر با رابربند شامل بستن کش پلاستیکی در انتهای عروق بواسیری است. در برخی موارد رابربند می‌تواند درمانی موثر برای بواسیر باشد. البته درمان بواسیر با رابربند درد بسیاری برای بیمار به همراه دارد.

بوتاکس

بوتاکس همان سم بوتولینوم است. این سم می‌تواند عضلات بدن را فلج کند و به سرعت درد را بهبود ببخشد. البته تزریق سم بوتولینوم به عضله بدون عارضه نیست و ممکن است موجب بی اختیاری در دفع شود. این سم بیشتر بعد از جراحی هموروئیدکتومی کاربرد دارد.

هموروئیدکتومی

این روش همان جراحی سنتی بواسیر یا هموروئید است که تحت بی حسی یا بی هوشی انجام می‌گیرد. هموروئیدکتومی تنها برای بواسیرهای پیشرفته کاربرد دارد و نمی‌توان آن را به عنوان درمان سریع بواسیر به شمار آورد. انجام عمل جراحی به جز در مواردی محدود صورت نمی‌گیرد زیرا همراه با درد و عوارض مختلفی است.

مسکن های گیاهی برای درمان سریع هموروئید (بواسیر)

گیاهان دارویی در دسترس، برای تسکین درد فوری بواسیر کمک می کند تا بتوان دردناک ترین درد دنیا را راحت تر تحمل کرد. روش های درمان گیاهی بواسیر شامل:

سرکه سیب درمان گیاهی هموروئید یا بواسیر

استفاده از سرکه سیب سرخ یکی از محبوب ترین درمان های طبیعی برای بواسیر می باشد. یک تکه پنبه یا دستمال توالت را با سرکه سیب خیس کنید و آن را به منطقه بواسیر اعمال کنید.

این روند را تا ناپدید شدن التهاب و بین رفتن نشانه ها، تکرار کنید. شما احتمالا بهبود را به سرعت می بینید. می توانید سرکه سیب را به وان های نیم تنه کوچک نیز اضافه کرده و روی آن بنشینید.

روتین

روتین ترکیبی است که باعث بهبود سلامتی شما می شود و در موادی مانند گندم سیاه، پرتقال، گریپ فروت، لیمو، کران بری و مارچوبه وجود دارد. استفاده از روتین یکی دیگر از داروهای خانگی مورد استفاده برای درمان هموروئید است. خرید آن در فرم مکمل ممکن است بهترین گزینه برای درمان گیاهی بواسیر باشد.

درمان گیاهی بواسیر با روغن نارگیل

روغن نارگیل را مستقیما به بواسیر اعمال کرده، شستشو دهید و تکرار کنید. این کار علاوه بر فروکش کردن نشانه ها باعث ناپدید شدن هموروئید بعد از چند روز می شود.

استفاده از پمادهای تسکین دهنده

می توانید از کرم ها و یا پمادهای تسکین دهنده بواسیر استفاده کنید و آن را به محل بواسیر بمالید تا درد و خارش آن را آرام کند. بدون این که عوارض جانبی داشته باشد. البته از موادی که هیدروکورتیزون دارند، به مدت بیش از یک هفته استفاده نکنید مگر این که تجویز پزشک باشد.

نارون کوهی (witch hazel)

نارون کوهی، درختی است که به عنوان یک داروی قابض و درمانگر مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از نارون کوهی یکی از قدیمی ترین درمان های طبیعی هموروئید شناخته شده است. فقط تکه پنبه را با مایع نارون کوهی خیس کنید و آن را به منطقه بواسیر اعمال کنید.

درمان گیاهی بواسیر یا همورویید با آلوئه ورا

با اعمال کردن آلوئه ورا در محل بواسیر میتوانید شاهد فروکش کردن نشانه های بواسیر باشید.

کمپرس سرد

برای کاهش تورم، می توانید بسته یخی یا کمپرس سرد را برای مدت ۱۵ دقیقه به روی مقعد خود قرار دهید. برای بواسیرهای بزرگ و دردناک، می تواند یک درمان موثر باشد. همیشه یخ را درون یک پارچه یا حوله بپوشانید و هرگز یک چیز یخ زده را مستقیما با پوست خود تماس ندهید.

استفاده از توالت ایرانی

این موضوع در واقع بسیار مهم است اما بسیار نادیده گرفته می شود. استفاده از توالت های به سبک ایرانی شاید یکی از دلایلی باشد که مردم کشورهای کمتر توسعه یافته، کمتر به بواسیر مبتلا می شوند.

نشستن (مثلا روی توالت فرنگی) برای دفع، فشار زیادی را روی رکتوم ایجاد می کند در حالیکه نشستن به سبک توالت های ایرانی، روده را راست کرده و باعث شل شدن عضله بالارونده مقعد می شود. این نکته باید همراه با هر راه حل خانگی برای درمان بواسیر استفاده می کنید در نظر گرفته شود.

لباس های بهتر بپوشید

لباس های تنگی که از پلی استر تهیه شده اند را با لباس های نخی که باعث رسیدن هوا می شود عوض کنید. به ویژه لباس های زیر نخی، می تواند مقعد را هم تمیز و هم خشک نگه دارد. این به طور بالقوه می تواند علائم بواسیر را کاهش دهد. همچنین لازم است برای کاهش تحریک، از مواد شوینده عطری و یا نرم کننده های پارچه اجتناب کنید.

مدفوع خود را نگه ندارید

وقتی احساس می کنید که باید دستشویی بروید، آن را حتما انجام دهید. برای زمان و مکان بهتر صبر نکنید. مدفوع می تواند به عقب برگردد و این می تواند منجر به فشار بیشتری شود.

منبع : سایت نبز ما و اخبار رسمی