خونریزی هموروئید

21/07/2019
انواع روش های درمان شقاق یا فیشر
24/07/2019

خونریزی هموروئید نیز امروزه بسیار رایج شده است بطوریکه اکثر مردم شاید یکبار آن را تجربه کرده باشند، حال ابتدا یک تعریفی از هموروئید خواهیم داشت.

هموروئید یا بواسیر به تورم و گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد اطلاق می شود. اولین نشانه رایج بیماری هموروئید خونریزی و ناراحتی های رکتال است، اما این خونریزی می تواند نشانه ای از سایر بیماری های جدی تر هم باشد. این بیماری خطر چندانی به همراه ندارد. تغییر سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی می تواند به درمان هموروئید بیانجامد. اما توجه به نشانه های بواسیر مانند خونریزی ضروری است، زیرا می تواند نشانه ای از عارضه های خطرناک تر مانند سرطان روده، سرطان مقعد و … باشد.

بواسیر میتواند به صورت مشاهده خون بر روی دستمال توالت یا دیدن خون در توالت پس از دفع روده نمایان شود. سایر علائم رایج هموروئید شامل درد رکتوم، فشار، سوزش، خارش و احساس وجود توده در ناحیه مقعد است. همه این علائم برای هموروئید رایج می باشند و حدود ۷۵ درصد افراد برای یکبار هم که شده هموروئید را تجربه خواهند کرد.

علائم هموروئید در افرادی که قبلا به این بیماری دچار شده اند، می تواند در خانه درمان شود، اما هر خونریزی جدید یا خونریزی شدید رکتال، به ویژه در افراد بالای ۴۰ سال، باید به پزشک مراجعه کرد و مورد ارزیابی قرار گیرد.

كم خونی ناشی از هموروئید

شایع‌ترین نشانه هموروئید، خونریزی است. عواملی که می‌تواند منجر به كم خونی و فقر آهن گردد:

• خونریزی برای طولانی مدت وجود داشته باشد یا شدید باشد.
  • شخص از تغذیه كافی و مناسبی برخوردار نباشد.
  • آهن مورد نیاز بدن تأمین نشود.
  • در این بیماری شخص گاهی با زردی و کم خونی همراه می شود و پس از تحقیق برای کشف محل خونریزی به هموروئید پی برده می شود.

كنترل خونریزی

اكثراً می توان با اقدامات زیر خونریزی هموروئید را كنترل کرد و بهبود داد:

• عدم زور زدن همگام دفع
  • داشتن تحرک کافی
  • برطرف کردن یبوست
  • داشتن رژیم غذایی مناسب
  • افزایش مصرف فیبر غذایی ( شامل سبزیجات و میوه‌جات )
  • در صورت لزوم استفاده از داروهای ضد یبوست با تجویز پزشك ( نظیر پودر سبوس گندم ، شربت شیر منیزی و …)
  • نشستن داخل لگن آب گرم (روزانه 3 بار ، هر بار به مدت 10 تا 20 دقیقه)

البته در موارد التهابی استفاده از لگن اب سرد و همراه با مقداری یخ نتیجه بهتری خواهد داشت.

استفاده از داروهای ضد هموروئید

داروهای آنتی هموروئید به دو شكل پماد و شیاف مورد استفاده قرار می گیرد. شیاف برای درمان هموروئید داخلی و تا حدی جهت درمان بواسیر خارجی و پماد آن برای هموروئید خارجی استفاده می شود. لازم به ذکر است که برای استفاده از دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.