خونریزی از مقعد هنگام دفع یکی از علائم شقاق

24/08/2019
پرسش و پاسخ سوالات هموروئید
02/09/2019

خونریزی از مقعد میتواند ناشی از عوامل و بیماری های مختلفی باشد. که در اینجا به یکی از این دلایل که علت های خونریزی از مقعد که بیماری شقاق هست، میپردازیم:

خونریزی یکی از علائم بیماری شقاق

از نشانه های معمول شقاق مقعدی، درد و خون ریزی به هنگام دفع مدفوع است. بیمار طی اجابت و یا پس از آن برای چند دقیقه یا حتی چند ساعت دچار درد شدید شده و روی دستمال یا کاسه توالت خون مشاهده میکند. این خون به رنگ قرمز روشن می باشد و همراه با مدفوع از مقعد خارج می شود. در مواقعی هم به صورت رگه های خونی بر روی مدفوع قابل مشاهده است.

عوارض خونریزی در مقعد

در مراحل ابتدایی، خونریزی بسیار خفیف و به صورت قطره ای نمایان می شود ولی با گذشت زمان که شقاق پیشرفت می کند، میزان خونریزی هم افزایش پیدا می کند. در نتیجه شخص خون زیادی را از دست می دهد و میتواند شخص را در معرض خطر ابتلا به کم خونی و فقر آهن قرار دهد.

کسانی که دچار شقاق مقعد هستند معمولا بین اجابت ها احساس ناراحتی نمی کنند ولی به خاطر ترس از درد، اجابت را به تعویق می اندازند و آن را از دیگران پنهان می کنند. در حالی که هرگونه خونریزی از مقعد غیرعادی و غیر معمولی است و نیاز به مراجعه به پزشک و بررسی دقیق تری دارد.

علت خونریزی شقاق

شقاق مقعد شامل ترک یا شکاف های طولی در سطح پوست ناحیه ی مقعد می باشد. این ترک یا شکاف بر اثر عوامل متعددی از جمله یبوست ایجاد می شود که ناشی از فشار و کشش بیش از اندازه ای است که به این ناحیه وارد می شود. این ترک یا شکافی که ایجاد می شود در ابتدا بسیار سطحی و ساده است ولی به مرور زمان وسیع تر می شود و به بافت های اطراف و زیرین خود نیز آسیب می رساند. بدین ترتیب این ترک پوستی به مویرگها و عروق خونی می رسد و باعث خونریزی شقاق می شود .

راه درمان قطعی خونریزی شقاق

بهترین زمان درمان خونریزی شقاق در لحظه شروع این بیماری است. اگر درمان در ابتدای این بیماری آغاز شود از علائم آن از جمله خونریزی بیش از حد و مزمن شدن شقاق جلوگیری می کند.

روش های درمان خانگی میتوانند این علائم و نشانه ها را تا حد زیادی بهبود دهد اما باعث بهبودی کامل بیماری نمی شود و شخص مبتلا به شقاق پس از مدت زمان کوتاهی مجدد دچار خونریزی شقاق می شود.

از جمله روش های خانگی موثر در خونریزی شقاق استفاده از کیسه ی یخ یا کمپرس آب سرد می باشد که می تواند تا حد زیادی از میزان خونریزی شقاق بکاهد .