جراحی بسته کیست مویی

سوالات و پرسش های رایج در مورد بیماری کیست مویی
24/06/2019

جراحی به روش بسته

در روش جراحی بسته کیست مویی، بیمار تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی قرار می‌گیرد و محل کیست مویی به شکل یک بیضی باز می‌شود. پس از تخلیه کامل کیست، دو طرف محل برش بخیه زده می‌شود. این روش اگر موفقیت‌آمیز باشد سرعت بهبودی بسیار بیشتر است ولی معمولا محل زخم و بخیه‌ها باز می‌شوند و عفونت به وجود می‌آید که معمولا پزشک قبل از انجام عمل به منظور پیشگیری از بروز عفونت برای بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

جراحی کیست مویی

نقاط ضعف و قوت جراحی کیست مویی به روش بسته

در بهترین حالت جراحی بسته کیست مویی با لیزر پرتوان انجام می شود زیرا برش این جراحی بسیار حساس و ظریف است. در مرحله بعد، جراحی که این روش را برای درمان کیست مویی شما انتخاب می کند باید تجربه و مهارت کافی در این زمینه را داشته باشد. در صورت عدم تخلیه مناسب

کیست ممکن است کیست مویی ریشه کن نشود و بیمار نیاز به جراحی مجدد پیدا کند.

• به دلیل بسته شدن زخم با بخیه دیگر از پانسمان های طاقت فرسا و خسته کننده خبری نیست.
  • به دلیل بسته شدن زخم بیمار درد بسیار کمتری را تحمل می کند و با سرعت بیشتری به محل کار و زندگی روزمره باز می گردد.
  • دیگر از صحنه دلخراش زخم باز خبری نیست و تنها چند بخیه کوچک و قابل جذب باقی می ماند که به مرور زمان محو خواهد شد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی به روش بسته در کیست مویی

بیمار در روزهای اولیه پانسمان دارد.گاهی پزشک مربوطه برای برای تخلیه ترشحات بیمار درن (درن یک لوله لاستیکی و یا پارچه ای است) میگذارد که پس از کاهش ترشحات میتوان آن را خارج کرد. بسیاری با گذاشتن درن موافق نیستند زیرا همان گونه که درن ترشحات درونی را خارج میکند میتواند آلودگی بیرونی را هم به داخل هدایت کند (به علت نزدیکی این ناحیه به مقعد). به همین علت باید مراقب بود که زخم آلوده نشود و اگر از درن استفاده نشود بهتر است. معمولا بخیه ها بعد از 10 تا 14 روز خارج می گردد.

نکته مهم این است که شخص باید بعد از عمل از تجمع و رشد مو در این ناحیه جلوگیری کند و بهتر است مرتب ناحیه تراشیده شود . گاهی اوقات جراح موهای لبه زخم را میسوزاند تا از رشد موها به داخل جلوگیری کند. البته محل ورود مو به زخم مشخص نیست و شاید تراشیدن ناحیه بهترین کار برای جلوگیری از ورود مو به داخل بدن باشد.

نقطه اشتراك جراحی باز و بسته

نقطه اشتراك تمام روشها براي درمان سينوس مویی (کیست مویی) در هر مرحله اي برداشتن آن است و ميزان عود در هر دو روش يكسان و بسيار كم است.

تفاوت جراحی باز با بسته کیست مویی

تفاوت از ملزومات و پيگيريهاي بعدي شروع ميشود منظور از ملزومات در جراحي معمولي، بستري شدن در بيمارستان و انجام بيهوشي است در حالي كه در عمل با ليزر اين محدوديت ها وجود ندارد.

بعد از عمل در هر دو روش ميتوان زخم را باز گذاشت و يا بخيه زد كه البته در جراحي معمولي درصد بخيه زدن بخاطر جلوگيري از خونريزي بيشتر است در صورتيكه در ليزر درصد باز گذاشتن زخم بيشتر است.

لازم است بدانيد كه بخيه زدن زخم منجر به زودجوش خوردن زخم و بالا رفتن احتمال عود ميشود

زخم باز به آرامي و لأيه لأيه بسته ميشود و احتمال عود كمتر است و عملا هيچ دردي هم در محل زخم حس نميشود

درمان سریع و قطعی بیماری های مقعدی