جراحی باز کیست مویی

درد کیست مویی
02/06/2019

جراحی سنتی کیست مویی

جراحی باز کیست مویی یکی دیگر از انواع روش های درمانی کیست مویی می باشد که که در صورتی که دارو جواب ندهد از این روش یا لیزر کیست مویی استفاده خواهد شد. ابتدا بهتر است یک توضیحی از بیماری داشته باشیم تا بیشتر به این موضوع پی ببریم.

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال از شایع ترین بیماریهای مقعدی است که درمان قطعی و دائمی آن فقط به وسیله ی انجام عمل جراحی امکان پذیر است .

به طور کلی برای عمل جراحی کیست مویی از دو روش جراحی باز و جراحی بسته استفاده می شود. در روش جراحی باز جراح پس از برداشتن کیست مویی ناحیه جراحی را باز گذاشته و با استفاده از گاز و پنبه سوراخی که در انتهای کمر ایجاد شده را پر می کند. در روش جراحی کیست مویی بسته به دلیل برش خاصی که در ناحیه ایجاد می شود جراح می تواند با بخیه سوراخ ایجاد شده ناشی از کیست مویی را ببندد.

جراحی باز کیست مویی

جراحی کیست مویی به روش باز

جراحی باز کیست مویی با بی حسی موضعی و یا نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. در این روش با ایجاد یک برش لوزی شکل، کیست و منافذ آن خارج می شود و در آن ناحیه عمل بخیه انجام نمیگیرد. در نتیجه حفره ای به جا خواهد ماند که به تدریج از کف پر خواهد شد. اندازه این حفره به اندازه کیست مویی بستگی دارد درنتیجه میتواند به اندازه یک گردو و حتی یک پرتقال باشد.

ترشحات پس از عمل جراحی

از محل عمل حدودا به مدت یک هفته ترشحاتی خارج می شود و پس از آن به تدریج ترشحات کم می شود و پس از حدود دو تا سه ماه، به طور کامل توسط بافت های اطراف پر خواهد شد.

خارج نمودن کیست

در این روش، بافت حاوی کیست باید بطور کامل خارج شود. اگر کیست بطور کامل تخلیه نشود احتمال عود زیاد است و به همین خاطر میتوان از تزریق مواد رنگی قبل از شروع عمل نیز کمک گرفت.

پانسمان زخم

بعد از خارج کردن کیست ، زخم باز گذاشته شده و با گاز مرطوب پر می شود. پس از یک تا دو روز میتوان گازها را خارج کرد و زخم را با سرم نمکی شستشو داد. گاهی میتوان از ژل یا پمادهای تسریع کننده برای رشد بافتی کمک گرفت. سپس زخم باید مجددا با گاز مرطوب پر شود.

بهبود زخم پس از جراحی

زخم ممکن است در روزهای اول ترشحات زیادی داشته باشد که غیر طبیعی نبوده و همچنین عفونی نیست. اگر داخل زخم با گاز پر نشود ترشحات در این محل جمع می شوند و بوی بد میگیرد. قبل از انجام پانسمان بیمار میتواند حمام کرده و داخل زخم را شستشو دهد یا در لگن آب گرم و نمک یا کمی بتادین بنشیند. در این روش بعد از ۳-۲ ماه زخم ترمیم می شود. بنابر وسعت جراحی و وضعیت عمومی بیمار پزشک تعیین می کند که “درن” برای زخم گذاشته شود یا خیر. “درن” وسیله ای است که برای کمک به خشک شدن زخم و خروج ترشحات چرکی توسط جراح کار گذاشته می شود. معادل آن در فارسی زهکشی است.

جراحی کیست مویی

مراقبتهاي پس از عمل در جراحي باز کیست مویی

در روش جراحی باز کیست مویی زخم باز پانسمان اولیه معمولا بعد از24 تا 48 ساعت توسط جراح اولیه انجام میشود و بسته به نظر پزشك پس از يك الي دو روز، پانسمان خارج خواهد شد. در اين زمان حفره اي تو خالي وجود خواهد داشت كه عليرغم ظاهر ترسناكي كه دارد فاقد خطر جدي می باشد . لازم است كه روزانه دو تا سه مرتبه در لگن آب گرم حاوي چند قطره بتادين نشست بطوريكه زخم داخل آب ولرم غوطه ور شود و آب به آن نفوذ كند و ترشحات آن را تميز كند. سپس موضع خشك مي شود و با گاز مرطوب روي آن پوشانده مي شود .

بافت طبيعي كه تدريجا در اين مكان تشكيل مي شود رنگ قرمز يا صورتي دارد. گاهي نيز بافت زرد رنگي ايجاد مي شود كه لازم است با كشيدن گاز مرطوب به روي آن، تميز شود. در صورتیکه این کار باعث درد شدید گردد میتوان قبل از آن چند قطره محلول بی حس کننده مثل لیدوکائین داخل زخم ریخت و پس از چند دقیقه کار تمیز کردن را شروع کرد. مصرف داروي مسكن در موارد درد شديد توصيه مي شود. بسته به صلاح ديد پزشك گاهي از پمادهایي كه رشد بافت را تسريع مي كنند يا پمادهائي كه كه بافتهاي غير مفيد را حل مي كنند استفاده مي شود. حجم ترشحات پس از يك هفته كاهش پيدا مي كند و فرد پس از يك هفته مي تواند فعاليتهاي خود را آغاز كند.

نقاط ضعف و قوت جراحی باز کیست مویی

• پانسمان تا بسته شدن زخم باید هر روز تعویض شود. این تعویض روزانه برای اکثر بیماران سخت است به خصوص اگر بیمار کارمند باشد و نیمی از روز را در اداره و محل کار باشد.
  • به دلیل نزدیکی ناحیه کیست مویی به مقعد هنگام عمل دفع باید بسیار مراقب بود تا آلودگی به زخم باز سرایت نکند. در غیر این صورت زخم باز به سرعت عفونت خواهد کرد.
  • دوره نقاهت و بهبودی کامل بسیار طولانی است.
  • نقطه قوت روش جراحی کیست مویی به روش باز این است که اگر ناحیه خشک و تمیز نگه داشته شود و پانسمان روزانه به موقع تعویض شود احتمال عفونت زخم بسیار کم می گردد.